Fem Keto myter

Selvom filosofien omkring Keto på ingen måde er ny, så er der stadig rigtig mange myter omkring keto. Ideen om keto kan dateres helt tilbage til 1920, hvor den amerikanske læge Russell Wilder begyndte at forske i, hvordan man kunne få de positive virkningerne ved at faste, dog uden selve fasten. Virkningen kunne opnås ved at skære kulhydrater ud af diæten og indtage højere mængder af protein og fedt. Russell Wilder testede diæten på børn med epilepsi med meget positive resultater. Siden da er der blevet forsket flittigt i keto diæten og i dag kan vi anse filosofien som gennemprøvet og veldokumenteret.

 

På trods af dette er der stadig rigtig mange myter omkring keto og hvordan det virker. Her får du fem keto myter og et endegyldigt svar på, om de er sande eller falske.

myte 1

Svar: Nej ikke rigtig..

 

Der er ingen klare regler for, hvor meget fedt du må spise, når du følger keto diæten. Det afhænger af dit mål, daglige aktivitetsniveau og forbrænding. Mængden af fedt og dagligt kalorieindtag, bør stemme overens med dit mål og aktivitetsniveau, hvilket kan være aldeles forskelligt fra person til person. Størstedelen af dit daglige kalorieindtag bør komme fra fedt 60-70%, mens selve mængden af fedt afhænger at dit daglige kalorieindtag.

myte 2

Svar: Heller ikke sandt..

 

Alkohol i sig selv er ikke “forbudt”, hvis man følger keto diæten, men det er svært at sige alkohol uden kulhydrater. I de fleste slags alkohol er der en vis mængde kulhydrater som man naturligvis gerne skal undgå. Et godt tip er at gå efter lys alkohol som fx vodka og hvid rom, hvor der er et minimalt niveau af kulhydrater i.

myte 2
myte 3
myte 3

Svar: Ja og nej..

 

Når du starter en keto diæt, så vil du føle, at din krop begynder at omstille sig til den nye energikilde – dette kan medføre træthed og ondt i hovedet, men den gode nyhed er, at det er et tegn på, at diæten virker og din krop er ved at komme i ketose tilstand. På kort tid, som regel nogle få dage til en uge, vil du få en mere jævn og stabil energi, fordi din krop har omstillet sig til at bruge fedt som energikilde og ikke glukose.

myte 4

Svar: Nej

 

 

Hele filosofien omkring keto diæten er baseret på ideen, om at skære ned på kulhydrater – ikke fjerne dem fuldstændig fra din diæt. Målet for den daglige indtagelse af kulhydrater ligger mellem 50-10 gram om dagen, hvilket er langt fra den gennemsnitlige danskers indtag, der ligger på ca. 240 gram. En optimal keto kost bør stadig bestå af en god mængde grøntsager, som også består af kulhydrater i form af kostfibre.

myte 5
myte 4
myte 5

Svar: Overhovedet ikke

 

 

Et vægttab, handler ene og alene om at være i kalorieunderskud, altså at mængden af det daglige kalorieindtag, er under mængden af dit ligevægtsindtag. Flere forskellige faktorer spiller ind på dit daglige ligevægtsindtag, som bl.a. din køn, aktivitetsniveau og forbrænding.

 

 

Keto er rigtig effektivt, hvis du ønsker at tabe dig, men der er rigtig mange andre fordele ved keto, der ikke relaterer sig til vægttab. Derfor kan du sagtens fortsætte på keto, selvom du måske har opnået det ønskede vægttab, men blot ønsker at vedligeholde vægten.

 

 

Andre fordele ved keto end vægttab: 
• Mere energi i hverdagen 
• Bedre kognitiv funktion 
• Et stabilt blodsukker 
• Bedre fordøjelse

 

 

Hvis du har flere spørgsmål omkring keto filosofien, så er du velkommen til at kontakte os, vi står altid klar med råd og vejledning.

 

 

Husk, at Ketoness er for alle og ikke kun dem, der følger keto filosofien. Vi er sat i verden for at hjælpe alle, der gerne vil skære ned på det daglige sukkerindtag og leve et sundere liv.